čtvrtek 3. února 2011

Sur un arbre perché aka Na stromě (1971)

Málokdy se dívám na filmy v televizi, ale tentokrát jsem udělal výjimku. Dávali starou komedii s Louisem de Funès, na kterou jsem si nemohl upamatovat, jednalo se o film Na stromě režiséra Sergeho Korbera.

De Funès hraje ve filmu velkostavitele dálnic Henri Roubiera (úspěšného) s ambicemi v politice. Při cestě za obchodem se mu přihodí nepříjemná věc, na okamžik uvázne v koloně, čehož využije mladý stopař (Funèsovo syn Olivier) a doslova se mu vnutí do auta. Roubier je postava nerudná (koho by také mohl de Funès hrát) a cholerická navrch. Mladý stopař navíc na dálničním přivaděči uvidí dívku/ženu v nesnázích (porouchané auto, kterým jela se společníky) a rozhodne se, že Roubier v rámci pokání za svou aroganci sveze i ji, a to kamkoliv si bude přát (kasíno v Itálii, ve Francii je zbavena svéprávnosti a má zákaz vstupu do kasín). Roubierův odpor je zlomen vydíráním mladíka. Již na začátku se nám pěkně profilují postavy: Roubier - ctihodný občan, takřka oběť únosu, nezodpovědná flundra se závislostí na hazardu s oblibou škaredých psů (malý kundolízek) a žebravý mladík bez důstojnosti (stopuje) a jakýchkoli zábran (vydírá Roubiera, svádí vdanou ženu a vůbec).

V okamžiku, kdy auto díky Roubierově jízdě rychlostí nepřizpůsobenou stavu a povaze vozovky (ne vlivem vysoké rychlosti) a zlobivéme psovi v autě, spadne z útesu* a zůstane viset na stromě** rostoucím z pobřežní skály (téměř kolmá stěna), je o zbytek děje postaráno. Ve zbytku času můžeme sledovat drama tří uvězněných lidí po několik dní. Přirozeně nemají jak získat pomoc (doba předmobilně-telefonová), nemají co jíst***, pít**** a pekelně se nudí. Zatímco zbožný Roubier se smiřuje s Bohem, flundra se opaluje, mladík slintá. Pokusy zachránit se se obvykle přeměňují ve frašku***** a když konečně naleznou způsob, jak na sebe upozornit, můžeme se dosyta zasmát nad hloupostí četníků.

Velká záchranná operace je celá od začátku až do konce snůška nesmyslných operací vedených četnictvem. Nabízí se otázka, jestli ve Francii mají hasiče a k čemu asi jsou. Kočky a jinou havěť na stromech vždy zachraňovali hasiči. Ve filmu je přirozeně více postav: věčně najebaný kněz, Roubierova manželka, která nestojí o jeho záchranu, ale o jeho smíření s bohem (přesvědčena televizí o Roubierově nevěř), flundřin ex-manžel plukovník "zabiju všechny i bez důvodu", televizní reportér, ale většinou nejsou tak komické jak by mohly být.

Inu, nemůžu říci, že jsem se nepobavil,ale na hodinu a půl, je toho málo. Naprostá absence reality (viz poznámky) a předvídatelný děj, ovšem se zajímavým závěrem nezávěrem, o hudbě použité ve filmu nemohu nic říci, protože mi nijak neutkvěla v paměti, řekněmě 5,5/10.

* Téměř celou silnici lemují svodidla (i podél skalních stěn), v kritické zatáčce jsou jen patníky.
** Takhle by auto nepřistálo ani omylem.
*** Nevěřím, že by 5. dne nedošlo na psí pečínku pečenou na motoru.
**** Jejich plus, alespoň nemuseli řešit otázky vyměšování. Málo naturalistické dílo.
***** Co je rozumnější? Slézt třetinu délky lana dolů nebo vylézt 2/3 délky lana nahoru?

Žádné komentáře:

Okomentovat